Mgr.

Filip Komberec

Ph.D.

academic staff member

Consultations online or in person by prior arrangement via email.

All thesis topics for the academic year 2025/2026 have already been assigned.

Brief Biography:

  • 2013–2018 Doctoral Studies (Ph.D.): Theory of Education in Literary Bohemistics, Faculty of Education, UJEP in Ústí nad Labem
  • September 2019–present Assistant Professor
    Department of Czech Literature, Faculty of Education, Charles University
  • August 2013–August 2020 Teacher of Czech Language and Literature at Lower and Upper Secondary Schools
    Riverside School Prague, Milady Horákové 300/129, Prague 6, 16000
  • Learning through Stories – Teaching Stories. Narratology in School Practice. Extended Course (Nová škola, o. p. s., instructors Irena Poláková and Tereza Nakládalová)
  • Reading and Writing for Critical Thinking for Czech Language Teachers – Advanced Course (Critical Thinking, instructor Kateřina Šafránková)
  • Reading and Writing for Critical Thinking for Czech Language Students – Basic Course (Critical Thinking, instructor Kateřina Šafránková)
    Cambridge Scholars Network (FOCL/European Leadership Forum, Dr. Daryl McCarthy)
  • Conducting Workshops and Developing Methodologies for the Didaktikon Educational Center, Milan Kundera Library, and Arnošt Lustig Foundation.

 

Taught Courses:

Basics of Literature Didactics

Integrated Didactics of Czech Language and Literature

Integrated Observational Practice in Czech Language and Literature with Reflection

Continuous Practice in Czech Language and Literature at Primary Schools with Reflection

Didactics of Literature

Children’s Literature I and II

Children’s and Youth Literature

Professional Focus:

didactics of literature, theory of literary education, children’s and youth literature, (didactic) interpretation of literary text, literature and Christian spirituality

 

Monographs:

KOMBEREC, F. (2018). Co už tu zbývá z Karla Čapka? Nad autorovým dílem v kontextu středoškolského vzdělávání. Praha: Cherm.

KOMBEREC, F. (2015). Světlem i stínem: nad básnickým dílem Pavla Rejchrta. Praha: Cherm.

KOMBEREC, F., (2012). Petr Pazdera Payne: literární studie. Praha: Cherm.

 

Studies and Articles:

KOMBEREC, F., LAUFKOVÁ, V. (2024). Jak rozumí studenti primární pedagogiky věcným rysům pohádkového žánru. O dieťati, jazyku, literature, roč. 12, č. 1, s. 41-55.

KOMBEREC, F. (2024). Poezie v současných čítankách pro 5. třídu: texty, učivo a zadání pro žáky. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi, roč. 14, č. 1, s. 33–48.

KOMBEREC, F. (2022–2023). Pozoruhodné romány Marka Tomana. Český jazyk a literatura, roč. 73, č. 2, s. 60–62.

KOMBEREC, F., LAUFKOVÁ, V. (2022). Didaktická narativní transformace: potenciál tvořivého psaní při poznávání literárního díla. O dieťati, jazyku, literatúre, roč. 10, č. 1, s. 31–46.

KOMBEREC, F. (2022). Naratologie jako výzva pro literární výchovu. Didaktické studie, roč 14., č. 1, s. 33–48.

KOMBEREC, F. (2022). Narativní empatie v Útěku kryšpína N. Ivony Březinové. O dieťati, jazyku, literatúre, roč. 10, č. 2, s. 146–153.

KOMBEREC, F. (2020). Karel Čapek: Hordubal (1933). Edice Seminář české knižnice sv. 27.

Table of contents