Recitační dopoledne v Kellyxíru: studenti KČL a KPP společně na jevišti
V pátek 14. listopadu 2025 proběhlo závěrečné vystoupení dvou seminářů věnovaných uměleckému přednesu: volitelného semináře „Učíme (se) recitovat. Didaktika uměleckého přednesu ve výuce literatury“ z Katedry české literatury a povinného semináře přednesu z Katedry primární pedagogiky. Pod vedením Mgr. et MgA. Evy Navrátilové, PhD. (KČL) a Mgr. et MgA. Michaely Lažanové (KPP) se společně setkalo celkem 28 studentů – 11 z KČL a 17 z KPP.
Celé vystoupení se odehrálo v komorních prostorách divadélka Kellyxír na Malé Straně, které svým útulným prostředím vytvořilo ideální kulisu pro pečlivě připravené texty. Atmosféra byla po celou dobu velmi přívětivá a podpůrná – studenti si byli navzájem soustředěným publikem a s respektem sledovali výkony druhých.
Texty, které zazněly
Dramaturgie vystoupení byla pestrá: studenti pracovali s poezií i prózou českých i zahraničních autorů. Objevily se texty Jana Skácela, Václava Hraběte, Milana Kundery či Ladislava Fukse, prostor ale dostali i autoři literatury pro děti – Radek Malý, Miloš Macourek či Emanuel Frynta. Každý z účastníků si tak mohl vybrat text, který byl blízký jeho zkušenosti, hlasu i osobnímu založení.
Otevřená reflexe i hmatatelná vzpomínka
Součástí setkání byla také vzájemná zpětná vazba, která je nedílnou součástí obou seminářů. Studentům byly předem náhodně určeny dvojice, v nichž se stali navzájem ještě pozornějšími diváky – sledovali recitaci svého partnera do větší hloubky a na konci setkání si spolu mohli osobně vyměnit konkrétní postřehy a dojmy.
V prostorách divadélka byly také rozmístěny obálky nadepsané jménem každého recitátora a názvem jeho textu. Během pauz do nich mohli ostatní účastníci vkládat krátké vzkazy, podněty či povzbuzení. Každý si tak domů odnesl nejen zkušenost z živého vystoupení, ale i malou hmatatelnou připomínku společně prožitého dopoledne.
Dovednosti získané na cestě k uměleckému přednesu
Závěrečné vystoupení završilo výuku, během níž si studenti osvojili řadu dovedností:
- orientují se v kritériích výběru recitačního textu,
- rozlišují jednotlivé fáze přípravy vystoupení,
- znají základní odbornou literaturu týkající se uměleckého přednesu,
- vědí, jak zorganizovat školní kolo recitační přehlídky,
- získali zkušenost s individuální přípravou textu,
- a především – mají za sebou vlastní recitační vystoupení před publikem.
Mnozí přitom museli vystoupit ze své komfortní zóny a překonat trému, což celou akci činí o to cennější. Všechna vystoupení se povedla a mezi oběma katedrami vznikla velmi příjemná a přirozená spolupráce.
Těšíme se na další ročník
Závěrečné setkání potvrdilo, že mezikatederní spolupráce má velký smysl – pro studenty, vyučující i samotnou výuku hlasité interpretace literárního textu. Rádi v ní budeme pokračovat i nadále.
Další společné vystoupení plánujeme opět v zimním semestru příštího akademického roku.