Obsah stránky
Navazující magisterské studium (kombinované, jednooborové)
Charakteristika oboru Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Forma studia: kombinovaná
Druh studia: navazující magisterské, jednooborové (tzv. program s plným plánem)
Moderní studijní program reflektující potřeby současné školy
Nový jednooborový navazující magisterský program je určen všem, kdo se chtějí stát učiteli českého jazyka a literatury pro 2. stupeň ZŠ a SŠ, a zároveň prohloubit své znalosti o výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, žáků s odlišným mateřským jazykem a žáků nadaných.
Program reaguje na aktuální výzvy spojené s inkluzivním přístupem ve výuce a staví na spolupráci oborových didaktiků, bohemistů a odborníků ze speciální pedagogiky a psychologie.
Komu je program určen?
-
Čerstvým absolventům bakalářských oborů (např. Český jazyk se zaměřením na vzdělávání)
-
Učitelům z praxe, kteří chtějí rozšířit svou kvalifikaci o nové metody a přístupy
Odpovědi, které vám studium nabídne:
-
Jak efektivně podporovat žáky s individuálními vzdělávacími potřebami?
-
Jak zohledňovat různé úrovně schopností a potřeb ve smíšeném kolektivu?
-
Jakými metodickými postupy lze aktivně zapojit i nadané žáky?
-
Jak spravedlivě a s respektem hodnotit všechny žáky?
-
Jak přiblížit češtinu žákům s jiným mateřským jazykem?
Studijní zaměření
Program nabízí:
-
prohloubení odborné přípravy v oblasti českého jazyka a literatury
-
prakticky zaměřenou didaktiku s důrazem na práci s různorodými skupinami žáků
-
spolupráci se zkušenými učiteli a školami, včetně praxí
-
důraz na reflexi, sdílení zkušeností a aktuální trendy ve vzdělávání
Proč si podat přihlášku?
-
Získáte kvalifikaci učitele češtiny pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
-
Naučíte se přistupovat k výuce diferencovaně a s ohledem na potřeby všech žáků
-
Získáte prakticky využitelné know-how a podporu odborníků
-
Studium je přístupné i pracujícím učitelům díky kombinované formě
Přijímací řízení
Podání přihlášky a podmínky přijetí
Veškeré informace o přijímacím řízení včetně seznamu oborů a podmínek přijetí najdete zde:
Seznam oborů a přihláška ke studiu (IS CUNI)
Ukázky písemných testů z minulých let jsou k dispozici zde:
Písemné testy z minulých let (web PedF UK)
Popis ověření a kritéria hodnocení
Forma přijímací zkoušky: písemná
Přijímací zkouška ověřuje:
-
jazykovou a literární kompetenci uchazeče/uchazečky
-
znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu oboru Český jazyk se zaměřením na vzdělávání
-
orientaci v aktuálních tématech bohemistiky, která jsou diskutována např. v odborných časopisech
Zkouška vychází z obsahu předmětů bakalářského studijního programu v aktuálním akademickém roce (viz Studijní informační systém).
Struktura zkoušky
Zkouška má písemnou formu a sestává ze dvou částí:
-
Jazyková část
– maximálně 16 bodů -
Literární část
– maximálně 14 bodů
Délka trvání: 30 minut
Celkem je možné získat až 30 bodů.
Další informace
-
Písemná přijímací zkouška je shodná pro všechny formy studia (maior/minor i plný plán).
-
Uchazeč, který se hlásí na více forem studia (např. plný plán i dvouoborové studium), koná zkoušku pouze jednou.
Uplatnění absolventů
Absolvent studijního programu se uplatní především jako:
-
učitel českého jazyka a literatury na základních školách (2. stupeň) a středních školách,
-
učitel vyšší odborné školy nebo lektor na jazykových školách.
Další profesní možnosti
Díky odbornému vzdělání a rozvinutým komunikačním dovednostem může absolvent působit také v dalších oblastech:
-
redakční a mediální činnost (redaktor, editor, publicista, tiskový mluvčí),
-
vědecká nebo odborná práce na bohemistických a pedagogických pracovištích,
-
jiné humanitně zaměřené profese, které vyžadují kulturní rozhled a jazykové kompetence.
Absolvent plného plánu (jednooborové studium)
Díky specializovanému vzdělání v oblasti didaktiky českého jazyka a literatury je takový absolvent připraven:
-
vést výuku přizpůsobenou potřebám různorodých skupin žáků, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami, s odlišným mateřským jazykem nebo žáků nadaných,
-
spolupracovat se školním poradenským systémem jako lingvistický nebo literární konzultant,
-
pokračovat v doktorském studiu, např. v programu Didaktika českého jazyka.
Doporučená literatura, odkazy a zdroje
A) pro morfematiku a terminologii:
- ADAM, R. – BENEŠ, M. – BOZDĚCHOVÁ, I. – MARTÍNEK, F. – PROKŠOVÁ, H. – SYNKOVÁ, P. Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum, 2017.
pro morfologii:
- ADAM, R. Příručka k morfologii češtiny (výklad a cvičení s řešeními). 2. vyd. Praha: Karolinum, 2019.
- ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština – řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000 (morfologie, tvoření slov).
zejm. pro morfologii a pravopis:
- PRAVDOVÁ, M. – SVOBODOVÁ, I. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. 2., upravené a rozšířené vydání. Praha: Academia, 2019.
pro lexikologii:
- MALIŠ, O. – MACHOVÁ, S. – SUK, J. Současný český jazyk. Lexikologie (Nauka o tvoření slov, lexikografie, slang). Praha: UK-PedF, 1997.
pro stylistiku:
- ČECHOVÁ, M. a kol. Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003 (příp. ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997;
- příp. ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008.
- ČMEJRKOVÁ, S. Čeština v síti: Psanost či mluvenost? NŘ 80, 1997, s. 225–247.
pro syntax:
- GREPL, M. – KARLÍK, P. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998.
- CzechEncy – Nový encyklopedický slovník češtiny, © Masarykova univerzita, Brno, 2012–2018, příslušná hesla
pro vývoj jazyka
- LAMPRECHT, A. – ŠLOSAR, D. – BAUER, J. Historická mluvnice češtiny. SPN: Praha, 1986.
pro syntetizující pohled:
- Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008.
B) základní literatura pro dějiny literatury a literární vědu:
- HRUŠKA, P. (ed.) a kol. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008.
- JANOUŠEK, P. – ČORNEJ, P. (eds.). Dějiny české literatury 1945–1989. Praha: Academia, 2007– 2008. 4 sv.
- LEHÁR, Jan et al. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: NLN, 2008.
- MOCNÁ, D. – PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004.
- ŠIDÁKOVÁ FIALOVÁ, A. (ed.). V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Praha: Academia, 2014.
- czechlit.cz; Tvar, Host, iLiteratura
Dále studijní literatura dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního oboru Český jazyk se zaměřením na vzdělávání v aktuálním akademickém roce, a současné bohemistické časopisy.