Obsah stránky

Navazující magisterské studium (kombinované, jednooborové)

Charakteristika oboru Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy

Forma studia: kombinovaná
Druh studia: navazující magisterské, jednooborové (tzv. program s plným plánem)

Moderní studijní program reflektující potřeby současné školy

Nový jednooborový navazující magisterský program je určen všem, kdo se chtějí stát učiteli českého jazyka a literatury pro 2. stupeň ZŠ a SŠ, a zároveň prohloubit své znalosti o výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, žáků s odlišným mateřským jazykem a žáků nadaných.

Program reaguje na aktuální výzvy spojené s inkluzivním přístupem ve výuce a staví na spolupráci oborových didaktiků, bohemistů a odborníků ze speciální pedagogiky a psychologie.

Komu je program určen?

  • Čerstvým absolventům bakalářských oborů (např. Český jazyk se zaměřením na vzdělávání)

  • Učitelům z praxe, kteří chtějí rozšířit svou kvalifikaci o nové metody a přístupy

Odpovědi, které vám studium nabídne:

  • Jak efektivně podporovat žáky s individuálními vzdělávacími potřebami?

  • Jak zohledňovat různé úrovně schopností a potřeb ve smíšeném kolektivu?

  • Jakými metodickými postupy lze aktivně zapojit i nadané žáky?

  • Jak spravedlivě a s respektem hodnotit všechny žáky?

  • Jak přiblížit češtinu žákům s jiným mateřským jazykem?

Studijní zaměření

Program nabízí:

  • prohloubení odborné přípravy v oblasti českého jazyka a literatury

  • prakticky zaměřenou didaktiku s důrazem na práci s různorodými skupinami žáků

  • spolupráci se zkušenými učiteli a školami, včetně praxí

  • důraz na reflexi, sdílení zkušeností a aktuální trendy ve vzdělávání

Proč si podat přihlášku?

  • Získáte kvalifikaci učitele češtiny pro 2. stupeň ZŠ a SŠ

  • Naučíte se přistupovat k výuce diferencovaně a s ohledem na potřeby všech žáků

  • Získáte prakticky využitelné know-how a podporu odborníků

  • Studium je přístupné i pracujícím učitelům díky kombinované formě

Přijímací řízení

Podání přihlášky a podmínky přijetí

Veškeré informace o přijímacím řízení včetně seznamu oborů a podmínek přijetí najdete zde:
Seznam oborů a přihláška ke studiu (IS CUNI)

Ukázky písemných testů z minulých let jsou k dispozici zde:
Písemné testy z minulých let (web PedF UK)

Popis ověření a kritéria hodnocení

Forma přijímací zkoušky: písemná

Přijímací zkouška ověřuje:

  • jazykovou a literární kompetenci uchazeče/uchazečky

  • znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu oboru Český jazyk se zaměřením na vzdělávání

  • orientaci v aktuálních tématech bohemistiky, která jsou diskutována např. v odborných časopisech

Zkouška vychází z obsahu předmětů bakalářského studijního programu v aktuálním akademickém roce (viz Studijní informační systém).

Struktura zkoušky

Zkouška má písemnou formu a sestává ze dvou částí:

  1. Jazyková část
    – maximálně 16 bodů

  2. Literární část
    – maximálně 14 bodů

Délka trvání: 30 minut
Celkem je možné získat až 30 bodů.

Další informace

  • Písemná přijímací zkouška je shodná pro všechny formy studia (maior/minor i plný plán).

  • Uchazeč, který se hlásí na více forem studia (např. plný plán i dvouoborové studium), koná zkoušku pouze jednou.

Uplatnění absolventů

 

Absolvent studijního programu se uplatní především jako:

  • učitel českého jazyka a literatury na základních školách (2. stupeň) a středních školách,

  • učitel vyšší odborné školy nebo lektor na jazykových školách.

Další profesní možnosti

Díky odbornému vzdělání a rozvinutým komunikačním dovednostem může absolvent působit také v dalších oblastech:

  • redakční a mediální činnost (redaktor, editor, publicista, tiskový mluvčí),

  • vědecká nebo odborná práce na bohemistických a pedagogických pracovištích,

  • jiné humanitně zaměřené profese, které vyžadují kulturní rozhled a jazykové kompetence.

Absolvent plného plánu (jednooborové studium)

Díky specializovanému vzdělání v oblasti didaktiky českého jazyka a literatury je takový absolvent připraven:

  • vést výuku přizpůsobenou potřebám různorodých skupin žáků, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami, s odlišným mateřským jazykem nebo žáků nadaných,

  • spolupracovat se školním poradenským systémem jako lingvistický nebo literární konzultant,

  • pokračovat v doktorském studiu, např. v programu Didaktika českého jazyka.

Doporučená literatura, odkazy a zdroje

A) pro morfematiku a terminologii:

  • ADAM, R. – BENEŠ, M. – BOZDĚCHOVÁ, I. – MARTÍNEK, F. – PROKŠOVÁ, H. – SYNKOVÁ, P. Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum, 2017.

pro morfologii:

  • ADAM, R. Příručka k morfologii češtiny (výklad a cvičení s řešeními). 2. vyd. Praha: Karolinum, 2019.
  • ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština – řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000 (morfologie, tvoření slov).

zejm. pro morfologii a pravopis:

  • PRAVDOVÁ, M. – SVOBODOVÁ, I. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. 2., upravené a rozšířené vydání. Praha: Academia, 2019.

pro lexikologii:

  • MALIŠ, O. – MACHOVÁ, S. – SUK, J. Současný český jazyk. Lexikologie (Nauka o tvoření slov, lexikografie, slang). Praha: UK-PedF, 1997.

pro stylistiku:

  • ČECHOVÁ, M. a kol. Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003 (příp. ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997;
  • příp. ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008.
  • ČMEJRKOVÁ, S. Čeština v síti: Psanost či mluvenost?  80, 1997, s. 225–247.

pro syntax:

  • GREPL, M. – KARLÍK, P. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998.
  • CzechEncy – Nový encyklopedický slovník češtiny, © Masarykova univerzita, Brno, 2012–2018, příslušná hesla

pro vývoj jazyka

  • LAMPRECHT, A. – ŠLOSAR, D. – BAUER, J. Historická mluvnice češtiny. SPN: Praha, 1986.

pro syntetizující pohled:

  • Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008.

B) základní literatura pro dějiny literatury a literární vědu:

  • HRUŠKA, P. (ed.) a kol. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008.
  • JANOUŠEK, P. – ČORNEJ, P. (eds.). Dějiny české literatury 1945–1989. Praha: Academia, 2007– 2008. 4 sv.
  • LEHÁR, Jan et al. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: NLN, 2008.
  • MOCNÁ, D. – PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004.
  • ŠIDÁKOVÁ FIALOVÁ, A. (ed.). V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Praha: Academia, 2014.
  • czechlit.czTvarHostiLiteratura

Dále studijní literatura dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního oboru Český jazyk se zaměřením na vzdělávání v aktuálním akademickém roce, a současné bohemistické časopisy.

Obsah stránky