Obsah stránky
Navazující magisterské studium
Charakteristika oboru Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy (maior)
Forma studia: prezenční i kombinovaná
Druh studia: navazující magisterské, dvouoborové/sdružené
Cíl programu
Studijní program připravuje plně kvalifikované učitele českého jazyka a literatury pro druhý stupeň základních škol a školy střední. Absolventi mohou dále působit i ve vědecké a vědecko-pedagogické sféře, v médiích či dalších oblastech vyžadujících odbornou znalost češtiny a literatury.
Jazyková složka studia
-
Navazuje na kompetence získané v bakalářském stupni studia.
-
Obsahuje filologické předměty orientované na učitelskou praxi.
-
Předměty rozvíjejí znalost lingvistiky i její praktické využití v pedagogickém kontextu.
-
Součástí je didaktická transformace oborových znalostí, zohledňující aktuální poznatky psychodidaktiky.
Literární složka studia
-
Zaměřuje se na rozvoj schopnosti fundované interpretace literárních děl.
-
Důraz je kladen na propojení literární teorie s její výukou a čtenářským rozvojem žáků.
-
Povinné předměty:
-
Světová literatura
-
Didaktika literatury (včetně rozboru textů a podpory čtenářství)
-
-
Výuku doplňují povinně volitelné předměty.
Didaktická příprava a praxe
-
Důraz na oborovou didaktiku:
-
Integrovaná náslechová praxe
-
Souvislé reflektivní praxe
-
-
Možnost volby z nabídky doporučených volitelných předmětů zaměřených na aktuální didaktické otázky.
Pedagogicko-psychologická složka
Studium splňuje standardy učitelské přípravy MŠMT. Obsahuje:
-
pedagogiku
-
psychologii
-
speciální pedagogiku
-
pedagogicko-psychologickou praxi
Součástí studia je rovněž zpracování diplomové práce.
Přijímací řízení
Podání přihlášky a podmínky přijetí
Veškeré informace o přijímacím řízení včetně seznamu oborů a podmínek přijetí najdete zde:
Seznam oborů a přihláška ke studiu (IS CUNI)
Ukázky písemných testů z minulých let jsou k dispozici zde:
Písemné testy z minulých let (web PedF UK)
Popis ověření a kritéria hodnocení
Forma přijímací zkoušky: písemná
Přijímací zkouška ověřuje:
-
jazykovou a literární kompetenci uchazeče/uchazečky
-
znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu oboru Český jazyk se zaměřením na vzdělávání
-
orientaci v aktuálních tématech bohemistiky, která jsou diskutována např. v odborných časopisech
Zkouška vychází z obsahu předmětů bakalářského studijního programu v aktuálním akademickém roce (viz Studijní informační systém).
Struktura zkoušky
Zkouška má písemnou formu a sestává ze dvou částí:
-
Jazyková část
– maximálně 16 bodů -
Literární část
– maximálně 14 bodů
Délka trvání: 30 minut
Celkem je možné získat až 30 bodů.
Další informace
-
Písemná přijímací zkouška je shodná pro všechny formy studia (maior/minor i plný plán).
-
Uchazeč, který se hlásí na více forem studia (např. plný plán i dvouoborové studium), koná zkoušku pouze jednou.
Uplatnění absolventů
Absolvent navazujícího magisterského programu Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ a SŠ najde uplatnění především jako:
-
učitel českého jazyka a literatury na základních a středních školách,
-
učitel na vyšší odborné škole,
-
učitel na jazykové škole.
Volba učitelské profese je prioritním cílem studia.
Absolvent zároveň získává předpoklady a kvalifikaci také pro:
-
lingvistickou a literárněvědnou práci na bohemisticky zaměřených vědeckých nebo vědecko-pedagogických pracovištích,
-
působení na pozicích vyžadujících hlubokou znalost českého jazyka a literatury, jako jsou:
-
redaktor,
-
editor,
-
publicista,
-
tiskový mluvčí apod.
-
Díky širokému kulturnímu rozhledu a rozvinutým komunikačním dovednostem se absolvent může flexibilně uplatnit i v dalších humanitně zaměřených profesích.
Doporučená literatura, odkazy a zdroje
A) pro morfematiku a terminologii:
- ADAM, R. – BENEŠ, M. – BOZDĚCHOVÁ, I. – MARTÍNEK, F. – PROKŠOVÁ, H. – SYNKOVÁ, P. Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum, 2017.
pro morfologii:
- ADAM, R. Příručka k morfologii češtiny (výklad a cvičení s řešeními). 2. vyd. Praha: Karolinum, 2019.
- ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština – řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000 (morfologie, tvoření slov).
zejm. pro morfologii a pravopis:
- PRAVDOVÁ, M. – SVOBODOVÁ, I. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. 2., upravené a rozšířené vydání. Praha: Academia, 2019.
pro lexikologii:
- MALIŠ, O. – MACHOVÁ, S. – SUK, J. Současný český jazyk. Lexikologie (Nauka o tvoření slov, lexikografie, slang). Praha: UK-PedF, 1997.
pro stylistiku:
- ČECHOVÁ, M. a kol. Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003 (příp. ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997;
- příp. ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008.
- ČMEJRKOVÁ, S. Čeština v síti: Psanost či mluvenost? NŘ 80, 1997, s. 225–247.
pro syntax:
- GREPL, M. – KARLÍK, P. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998.
- CzechEncy – Nový encyklopedický slovník češtiny, © Masarykova univerzita, Brno, 2012–2018, příslušná hesla
pro vývoj jazyka
- LAMPRECHT, A. – ŠLOSAR, D. – BAUER, J. Historická mluvnice češtiny. SPN: Praha, 1986.
pro syntetizující pohled:
- Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008.
B) Základní literatura pro dějiny literatury a literární vědu:
HRUŠKA, P. (ed.) a kol. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008.
JANOUŠEK, P. – ČORNEJ, P. (eds.). Dějiny české literatury 1945–1989. Praha: Academia, 2007– 2008. 4 sv.
MOCNÁ, D. – PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004.
PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. 3. vyd. Jíloviště: Mercury Music & Entertainment, 2007. ISBN 978-80-239-9284-7.
ŠIDÁKOVÁ FIALOVÁ, A. (ed.). V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Praha: Academia, 2014.
Dále studijní literatura dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního oboru Český jazyk se zaměřením na vzdělávání v aktuálním akademickém roce, a současné bohemistické časopisy.