Obsah stránky

Navazující magisterské studium

Charakteristika oboru Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy (maior)


Forma studia: prezenční i kombinovaná
Druh studia: navazující magisterské, dvouoborové/sdružené

Cíl programu

Studijní program připravuje plně kvalifikované učitele českého jazyka a literatury pro druhý stupeň základních škol a školy střední. Absolventi mohou dále působit i ve vědecké a vědecko-pedagogické sféře, v médiích či dalších oblastech vyžadujících odbornou znalost češtiny a literatury.

Jazyková složka studia

  • Navazuje na kompetence získané v bakalářském stupni studia.

  • Obsahuje filologické předměty orientované na učitelskou praxi.

  • Předměty rozvíjejí znalost lingvistiky i její praktické využití v pedagogickém kontextu.

  • Součástí je didaktická transformace oborových znalostí, zohledňující aktuální poznatky psychodidaktiky.

Literární složka studia

  • Zaměřuje se na rozvoj schopnosti fundované interpretace literárních děl.

  • Důraz je kladen na propojení literární teorie s její výukou a čtenářským rozvojem žáků.

  • Povinné předměty:

    • Světová literatura

    • Didaktika literatury (včetně rozboru textů a podpory čtenářství)

  • Výuku doplňují povinně volitelné předměty.

Didaktická příprava a praxe

  • Důraz na oborovou didaktiku:

    • Integrovaná náslechová praxe

    • Souvislé reflektivní praxe

  • Možnost volby z nabídky doporučených volitelných předmětů zaměřených na aktuální didaktické otázky.

Pedagogicko-psychologická složka

Studium splňuje standardy učitelské přípravy MŠMT. Obsahuje:

  • pedagogiku

  • psychologii

  • speciální pedagogiku

  • pedagogicko-psychologickou praxi

Součástí studia je rovněž zpracování diplomové práce.

Přijímací řízení

Podání přihlášky a podmínky přijetí

Veškeré informace o přijímacím řízení včetně seznamu oborů a podmínek přijetí najdete zde:
Seznam oborů a přihláška ke studiu (IS CUNI)

Ukázky písemných testů z minulých let jsou k dispozici zde:
Písemné testy z minulých let (web PedF UK)

Popis ověření a kritéria hodnocení

Forma přijímací zkoušky: písemná

Přijímací zkouška ověřuje:

  • jazykovou a literární kompetenci uchazeče/uchazečky

  • znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu oboru Český jazyk se zaměřením na vzdělávání

  • orientaci v aktuálních tématech bohemistiky, která jsou diskutována např. v odborných časopisech

Zkouška vychází z obsahu předmětů bakalářského studijního programu v aktuálním akademickém roce (viz Studijní informační systém).

Struktura zkoušky

Zkouška má písemnou formu a sestává ze dvou částí:

  1. Jazyková část
    – maximálně 16 bodů

  2. Literární část
    – maximálně 14 bodů

Délka trvání: 30 minut
Celkem je možné získat až 30 bodů.

Další informace

  • Písemná přijímací zkouška je shodná pro všechny formy studia (maior/minor i plný plán).

  • Uchazeč, který se hlásí na více forem studia (např. plný plán i dvouoborové studium), koná zkoušku pouze jednou.

Uplatnění absolventů

Absolvent navazujícího magisterského programu Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ a SŠ najde uplatnění především jako:

  • učitel českého jazyka a literatury na základních a středních školách,

  • učitel na vyšší odborné škole,

  • učitel na jazykové škole.

Volba učitelské profese je prioritním cílem studia.

Absolvent zároveň získává předpoklady a kvalifikaci také pro:

  • lingvistickou a literárněvědnou práci na bohemisticky zaměřených vědeckých nebo vědecko-pedagogických pracovištích,

  • působení na pozicích vyžadujících hlubokou znalost českého jazyka a literatury, jako jsou:

    • redaktor,

    • editor,

    • publicista,

    • tiskový mluvčí apod.

Díky širokému kulturnímu rozhledu a rozvinutým komunikačním dovednostem se absolvent může flexibilně uplatnit i v dalších humanitně zaměřených profesích.

Doporučená literatura, odkazy a zdroje

A) pro morfematiku a terminologii:

  • ADAM, R. – BENEŠ, M. – BOZDĚCHOVÁ, I. – MARTÍNEK, F. – PROKŠOVÁ, H. – SYNKOVÁ, P. Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum, 2017.

pro morfologii:

  • ADAM, R. Příručka k morfologii češtiny (výklad a cvičení s řešeními). 2. vyd. Praha: Karolinum, 2019.
  • ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština – řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000 (morfologie, tvoření slov).

zejm. pro morfologii a pravopis:

  • PRAVDOVÁ, M. – SVOBODOVÁ, I. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. 2., upravené a rozšířené vydání. Praha: Academia, 2019.

pro lexikologii:

  • MALIŠ, O. – MACHOVÁ, S. – SUK, J. Současný český jazyk. Lexikologie (Nauka o tvoření slov, lexikografie, slang). Praha: UK-PedF, 1997.

pro stylistiku:

  • ČECHOVÁ, M. a kol. Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003 (příp. ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997;
  • příp. ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008.
  • ČMEJRKOVÁ, S. Čeština v síti: Psanost či mluvenost?  80, 1997, s. 225–247.

pro syntax:

  • GREPL, M. – KARLÍK, P. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998.
  • CzechEncy – Nový encyklopedický slovník češtiny, © Masarykova univerzita, Brno, 2012–2018, příslušná hesla

pro vývoj jazyka

  • LAMPRECHT, A. – ŠLOSAR, D. – BAUER, J. Historická mluvnice češtiny. SPN: Praha, 1986.

pro syntetizující pohled:

  • Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008.

B) Základní literatura pro dějiny literatury a literární vědu:

HRUŠKA, P. (ed.) a kol. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008.

JANOUŠEK, P. – ČORNEJ, P. (eds.). Dějiny české literatury 1945–1989. Praha: Academia, 2007– 2008. 4 sv.

MOCNÁ, D. – PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004.

PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. 3. vyd. Jíloviště: Mercury Music & Entertainment, 2007. ISBN 978-80-239-9284-7.

ŠIDÁKOVÁ FIALOVÁ, A. (ed.). V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Praha: Academia, 2014.

Dále studijní literatura dílčích disciplín, které tvoří studijní plán bakalářského studijního oboru Český jazyk se zaměřením na vzdělávání v aktuálním akademickém roce, a současné bohemistické časopisy.

Obsah stránky