Obsah stránky

Bakalářské studium

Charakteristika oboru Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (maior)

Forma studia: prezenční
Druh studia: bakalářské, dvouoborové /sdružené studium

 

Tříleté bakalářské studium je určeno zájemcům o český jazyk a literaturu, kteří směřují zejména k učitelské profesi. Studijní plán připravuje studenty na navazující magisterské studium Učitelství pro 2. stupeň ZŠ a SŠ – český jazyk. Absolvent se orientuje v systému současné češtiny, jejím historickém vývoji i v její praktické komunikativní funkci.

Jazyková složka studia

Studenti absolvují soubor lingvistických předmětů, které zahrnují:

  • Proseminář českého jazyka (úvod do studia a jazykovědy)
  • Fonetiku a fonologii
  • Morfologii a variační sociolingvistiku
  • Lexikologii a sémantiku
  • Syntax a textovou lingvistiku
  • Vývoj českého jazyka
  • Stylistiku a teorii jazykové kultury

Výuka je doplněna o didaktické předměty:

  • Ontogenetický vývoj řeči
  • Základy didaktiky jazyka
  • Oborová praxe

Volitelné předměty s praktickým zaměřením podporují rozvoj komunikační kompetence studentů.

Literární složka studia

Cílem literární části studia je rozvoj interpretačních dovedností a schopnosti kultivovaně mluvit o literatuře. Klíčové předměty:

  • Teorie literatury (základní kurz)
  • Dějiny české literatury (s důrazem na 20. a 21. století)
  • Seminář světové literatury
  • Didaktika literatury (zaměřená na podporu čtenářství)

Vazba na navazující magisterské studium

Studijní plán maior zajišťuje rovnováhu mezi oborovou, didaktickou a pedagogicko-psychologickou složkou přípravy v souladu se standardy MŠMT. Pedagogicko-psychologická složka zahrnuje:

  • pedagogiku
  • psychologii
  • speciální pedagogiku
  • praxi

Součástí studia je rovněž zpracování bakalářské práce.

 

Přijímací řízení

Přihláška ke studiu a seznam oborů

Přihlášku ke studiu a podmínky přijetí najdete v centrální univerzitní databázi na následujícím odkazu:
Přihláška ke studiu + seznam oborů (IS CUNI)

Přijímací zkouška

Přijímací zkouška je písemná a skládá se ze dvou rovnocenných částí:

  • probíhají společně,

  • trvání max. 60 minut,

  • celkem lze získat max. 40 bodů.

1. Test z českého jazyka (10 otázek, max. 20 bodů)

Test se zaměřuje na:

  • pravopis a gramatiku (morfologie a syntax),

  • porozumění a analýzu textu,

  • základní jazykovědné znalosti.

Prověřovány budou:

  • znalosti v rozsahu učiva střední školy,

  • orientace v jazykovém systému češtiny,

  • schopnost jazykové analýzy a řešení jazykových problémů v textu.

2. Test z dějin české literatury a literární teorie (10 otázek, max. 20 bodů)

Test ověřuje:

  • znalosti z dějin české literatury od nejstarších dob po současnost,

  • základní pojmy z literární teorie,

  • kulturní přehled z hlediska historie i současnosti.

Modelové testy z minulých let

Pro lepší představu si můžete prohlédnout písemné testy z předchozích let:
Ukázkové testy z minulých let (web PedF UK)

Uplatnění absolventů

Absolvent tříletého bakalářského studijního programu Český jazyk se zaměřením na vzdělávání získá široké spektrum komunikačních dovedností, které využije v mnoha oblastech profesního života.

Absolvent se uplatní především:

  • v kulturních a humanitních institucích, státní správě a médiích,

  • jako redaktor nebo editor v nakladatelstvích a tiskových odděleních,

  • ve školství – například jako asistent pedagoga nebo vychovatel,

  • v institucích pro volnočasové vzdělávání (např. jako lektor),

  • v jazykovědných a literárněvědných pracovištích (v základních pozicích).

Díky důrazu na kultivované a funkčně adekvátní jazykové vyjadřování (psané i mluvené), schopnost interpretace a hodnocení jazykových i literárních projevů a rozvoj sociální a komunikační kompetence má absolvent velmi dobré předpoklady i pro další uplatnění v oblastech vyžadujících odbornou jazykovou a literární erudici.

Studium dále připravuje pro:

  • navazující magisterské studium učitelství českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ a střední školy,

  • další studijní programy v oblasti bohemistiky a literární vědy.

Doporučená literatura, odkazy a zdroje

ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2007.

ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 2. ročník středních škol. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2010.

ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 3. ročník středních škol. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2013.

ČECHOVÁ, M. et al. Český jazyk pro 4. ročník středních škol. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2014.

HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 1998.

KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2009.

KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2014.

KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2002. (příp. novější vydání)

KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií: zpracováno podle Katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2003. (příp. novější vydání)

Pravidla českého pravopisu. (s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR). Praha: Academia, 2005.

LEHÁR, Jan, Alexandr STICH, Jaroslava JANÁČKOVÁ a Jiří HOLÝ. Česká literatura od počátků k dnešku. Třetí vydání. Praha: NLN, 2020. Česká historie. ISBN 978-80-7422-746-2.

PROKOP, Vladimír. Teorie literatury, aneb, Několik praktických slovníčků literárních pojmů. Sokolov: O.K.-Soft, 2005.

PROKOP, Vladimír. Dějiny literatury od starověku do počátku 19. století, aneb, Od Mezopotámie po naše národní obrození: (pro výuku v 1. ročníku středních škol). Sokolov: O.K.-Soft, 2001.

PROKOP, Vladimír. Literatura 19. a počátků 20. století (od romantiků po buřiče): pro výuku literatury na středních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 2000.

PROKOP, Vladimír. Přehled české literatury 20. století: (pro výuku literatury na středních školách). Sokolov: O.K.-Soft, 1998.

PROKOP, Vladimír. Přehled světové literatury 20. století: pro výuku literatury na středních školách. 2. upravené vydání. Sokolov: O.K.-Soft, 2006. ISBN 80-270-2984-8.

 

Semináře České knižnice: https://www.kniznice.cz/pro-skoly#Seminar-Ceske-kniznice

Dále doporučujeme sledovat aktuální témata v oblasti literatury, posloužit mohou webové stránky Czechlit.cz či iliteratura.cz.

Prezentace ze dne otevřených dveří 2024

Obsah stránky