
PhDr.
Veronika Laufková
Ph.D.
zástupkyně vedoucího katedry, proděkanka pro komunikaci a rozvoj vzdělávání, koordinátorka studijních programů Učitelství pro mateřské školy, Učitelství pro 1. stupeň ZŠ (literární část) a navazujícího magisterského studijního programu - plný plán (literární část)
Konzultace po předchozí domluvě e-mailem či telefonicky (WhatsApp).
Pro akademické roky 2025/2026 a 2026/2027 jsou témata závěrečných prací zadána.
• Formativní hodnocení ve výuce ČJL
• Rozvoj čtenářství na 1. a 2. stupni ZŠ
• Rozvoj čtenářství ve volném čase
• Literatura pro děti jako prostředek emoční gramotnosti
• Dobrovolnictví v edukaci a výchově
• Role učitele v rozvoji metakognitivních strategií
• Tvorba a analýza didaktických lekcí s literaturou pro děti a mládež
• Využití současné dětské literatury ve výuce
• Případové studie zavádění zpětné vazby ve škole
• Sebehodnocení žáků
• Participativní strategie ve výuce literární výchovy
• Portfolio jako nástroj profesního růstu
Stručná biografie:
- 2012 – magisterské studium Učitelství českého jazyka a společenských věd, PedF UK
- 2013 – titul PhDr.
- 2016 – titul Ph.D. (pedagogika), disertační práce: formativní hodnocení
- 2014 – 2021 – Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání, PedF UK
- 2021 – dosud – odborná asistentka, Katedra české literatury, PedF UK; zástupkyně vedoucího katedry
- od 2022 – proděkanka bez portfeje, PedF UK
- zahraniční výjezdy: Utrecht a Ljubljana (program Erasmus+)
Vyučované předměty:
Výuka společného základu: Obecná didaktika a školní pedagogika; Hodnocení žáků ve škole; Dobrovolnická praxe s reflexí
Výuka ve studijním programu Učitelství 1. stupně ZŠ (prezenční, kombinované studium, CŽV): garantka předmětů a vyučující: Teorie literatury, Literatura pro děti I, Literatura pro děti II, Literární výchova a čtenářství s praxí I, II
Výuka ve studijním programu Učitelství pro mateřské školy: výuka a tandemová výuka v rámci předmětu Rozvoj jazyka, komunikace a čtenářské pregramotnosti; Didaktika rozvoje jazyka, komunikace a čtenářské pregramotnosti
Výuka ve studijní programu Předškolní pedagogika: Literatura pro děti a média
Výuka a garantka předmětu ve studijním programu Vychovatelství: Rozvoj čtenářství
Odborné zaměření:
čtenářství, literatura pro děti, didaktika literární výchovy, formativní hodnocení, zpětná vazba, čtenářská gramotnost, čtenářská pregramotnost, praxe a její reflexe
Projekty financované z Evropského sociálního fondu v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání:
- OP JAK: Podpora rozvoje učitelských kompetencí | 2024 – dosud | Vedoucí klíčové aktivity č. 2 a č. 5 (PedF UK)
- Edukační platforma pro bezpečnou on-line výuku | 2021 – 2023 | Výzkumná pracovnice
- Zavádění formativního hodnocení na základních školách | 2019 – 2022 | Odborná garantka vzdělávacího programu
Vybrané publikace:
- Koželuhová, E. & Laufková, V. (2024). Rozvoj porozumění předčítanému textu v preprimárním vzdělávání v České republice: přehledová studie. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(1), 23–38.
- Komberec, F. & Laufková, V. (2024). Jak rozumí studenti primární pedagogiky věcným rysům pohádkového žánru? O dieťati, jazyku, literatúre, 12(1), 41–55.
- Starý, K., Stará, J., & Laufková, V. (2024). How do young people understand the meaning of the assassination of Heydrich? Citizenship Teaching & Learning, 19(3), 305–324.
- Komberec, F. & Laufková, V. (2022). Didaktická narativní transformace: potenciál tvořivého psaní při poznávání literárního díla. O dieťati, jazyku, literatúre, 10, 31–
- Kucharská, A., Laufková, V., Kadrnožková, M., & Šťastný, V. (2022). Dobrovolnictví jako prostředek edukace v pomáhajících profesích. Diagnostika a poradenství v pomáhajících profesích, 6, s. 6–
- Laufková, V. (2017). Formativní hodnocení v praxi základní školy. Pedagogika, 67(2), 104–124. DOI: 10.14712/23362189.2017.000
Učební texty, které transferují nejnovější vědecké poznatky do praxe a zpřístupňují je studentům, absolventům a učitelům z praxe, výběrově:
- Starý, K., Chvál, M., Laufková, V., Šmejkalová, M., Voňková, H., Mikuláš, M., Němec, Z., Kučerová, O., Klinka, T., Janda, D., Novotná, G., Svobodová, Z., Novotná, M., & Gajdošíková, P. (2023). Hodnocení pro učení. Praha: Future Books.
- Laufková, V., Neumann, L., Komberec, F., Soukupová, K. (2023). Současná literatura pro děti, mládež a dospělé. Praha: Future Books.